STRATEGI PENGEMBANGAN INTERAKSI SOSIAL ANAK USIA DINI (5-6 TAHUN) MELALUI TEKNIK ROLE PLAYING

  • Karin Ariska Uin Raden Intan Lampung
  • Rahmawati Rahmawati UIN Raden Intan Lampung
Keywords: Interaction, Social, Role Playing

Abstract

At school, some children still encounter difficulties in interacting with others around them. This can be observed through behaviors such as preferring solitude, unwillingness to share, reluctance to cooperate, and displaying expressions of anger, sadness, and fear while at school. This study aims to describe the social interactions of early childhood children at TK Assalam 1 Sukarame, Bandar Lampung. The research method used is descriptive qualitative. The subjects in this study were classroom teachers and children aged 5-6 years in group B1. Data collection tools included observation results, interviews, and documentation. The data collected were analyzed through data reduction, display, and drawing conclusions. The results of this study indicate that teachers use six methods to develop social interaction through role-playing techniques: 1) Teachers narrate the storyline to be played based on the theme, 2) Teachers prepare the props to be used, 3) Teachers demonstrate the roles to be played, 4) Teachers provide opportunities for children to take on roles, 5) Teachers remind children of their play experiences, and 6) Teachers guide children in tidying up the equipment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, Silvia Nurul, Atik Rosowati, Rufaidah Laila, Fitri Nihayatun Nadziroh, and H. A. (2023). Pengaruh Pengenalan Huruf Abjad Melalui Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun di TK. IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, 3.2.

Agustika, T. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Permainan Kartu Kata Di Tk Centre Desa Jatitengah Kecamatan Jatitujuh Kabupaten Majalengka. Journal of Early Childhood Islamic Education, 1.1.

Ariska, K. (2021). Pemanfaatan Bahan Bekas Dengan Decoupage Untuk Mengembangkan Kreativitas Anak Usia Dini Pada Pembelajaran Online. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education, 4.

Feriadi, Sofyan, Marhaeni Fajar Kurniawati, and M. Z. (2022). Hambatan Komunikasi Pembelajaran Daring Dalam Motivasi Belajar Peserta Didik Ditengah Pandemi Covid 19 Studi Pada Smp Negeri 1 Loksado. Jurnal Uniska.

Hasanah, Ferdy Muzzamil, Siti Fatimah, R. (2017). Pengaruh Lingkungan Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Pendidikan, 4.1.

Hidayah, Anisa Nur, Diana, and D. S. (2022). Kegiatan Bermain Peran Untuk Mengembangkan Sosial Emosional Anak Pada Kelompok Bermain Birrul Walidain Sragen. Jurnal Pendidikan.

Intarti, W. D. (2019). Pengaruh KIE Terhadap Tingkat Pengetahuan Guru PAUD Tentang Stimulasi Kecerdasan Otak Anak Usia Dini. Jurnal Kebidanan Harapan Ibu Pekalongan, 6.

Kusuma wati, E. (2021). Implementasi Metode Bermain Peran Dalam Pengembangan Emosional Anak Usia 5-6 Tahun Di Raudhatul Atfal Rahmah El-Yunusiyah IV Kecamatan Medan Area Tahun Ajaran 2020/2021. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Lestari, L. D. (2020). Pentingnya Mendidik Problem Solving Pada Anak Melalui Bermain. Jurnal Pendidikan Anak.

Lexy, M. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Lia Dwi Jayanti, and J. B. (2020). Implementasi Desain Pembelajaran Bermain Peran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam Di Mts Darussalam Surabaya. Malaysian Palm Oil Council (MPOC).

Mustakim, Nur Fauziyah, Andi Rahmad Rahim, and S. (2020). Seminar Mengoptimalkan Golden Age Anak. DedikasiMU (Journal of Community Service), 2.

Noviyanti, Resi Faizah, and S. M. (2019). Peningkatan Perkembangan Bahasa. Tarbiyah Al- Aulad.

Septi, and D. E. (2019). Peningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Anak Melalui Cerita Mamuro Di Taman Kanak-Kanak Istiqomah Lubuk Gadang. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 4.2.

Sukatin, Nurul Chofifah, Turiyana Turiyana, Mutia Rahma Paradise, Mawada Azkia, and S. N. U. (2020). Analisis Perkembangan Emosi Anak Usia Dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5.1.

Ulfa, R. (2022). Konsep Dasar Penelitian Kualitatif Dalam Penelitian Pendidikan. Al-Fathonah: Jurnal Pendidikan Dan Keislaman, 1.

Published
2024-06-21
How to Cite
Ariska, K., & Rahmawati, R. (2024). STRATEGI PENGEMBANGAN INTERAKSI SOSIAL ANAK USIA DINI (5-6 TAHUN) MELALUI TEKNIK ROLE PLAYING. Jurnal Panrita, 5(1), 39-48. https://doi.org/10.35906/panrita.v5i1.285

Article Metrics

Abstract view : 705 times
PDF Download : 1437 times