PENGARUH MEDIA PERMAINAN SIDEWALK MAZE TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK

  • Muhammad Yusri Bachtiar Universitas Negeri Makassar
  • Siti Khadijah Alam Universitas Negeri Makassar
  • Azizah Amal Universitas Negeri Makassar
  • Fitriani Dzulfadhilah Universitas Negeri Makassar
Keywords: Sidewalk Maze Media Game, Gross Motor Skills

Abstract

This study aims to determine the effect of the sidewalk maze game media on the gross motor skills of children aged 5-6 years in kindergartens in Barru district. The research approach used is a quantitative approach with a Quasi Experimental Design research type. The population in this study was 172 children. Sampling in this research used the Purposive Sampling technique. The sample consisted of 62 children, 31 children in the experimental group and 31 children in the control group. The data analysis techniques used are descriptive statistical analysis and parametric statistical analysis using normality tests, homogeneity tests and hypothesis tests. The results of the data analysis obtained were Asym (2-tailed) = 0.000 < 0.05, meaning that H1 was accepted and H0 was rejected. Thus, the gross motor skills in the experimental group were better than the control group, this proves that the use of sidewalk maze game media has a significant influence on the gross motor skills of children aged 5-6 years in the Barru Regency Kindergarten..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Etivali, A. U. (2019). Pendidikan Pada Anak Usia Dini. Penielitian Medan Agama Vol. 10, No.2. http://dx.doi.org/10.58836/jpma.v10i2.6414
Alfitra, A. A., & Bachtiar, M. Y. (2023). Pengaruh Senam Fantasi Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Usia 5-6 Tahun di Kecamatan Pujananting. Jurnal Metafora Pendidikan (JMP), 1(1), 97-110. https://journal.arthamaramedia.co.id/index.php/metafora/article/view/18
Amal, A. (2021). Pengaruh Keterampilan Origami dalam Menigkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Pada TK Sulawesi Kota Makassar.
SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN 2021 “Penguatan Riset, Inovasi, dan Kreativitas Peneliti di Era Pandemi Covid19” (pp. 1217-1225). Univiersitas Negeri Makassar. http://eprints.unm.ac.id/id/eprin t/30254
Apsari, R. A. (2021). Perkembangan Media Permainan Sidewalk Chalk Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Berpikir Simbolik Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Smart PAUD. http://dx.doi.org/10.36709/jspaud.v4i2.19019
Arifiyanti, N. F. (2019). Motorik Kasar Anak Usia Dini. STAINU Purworejo:Jurnal Al_Athfal Vol. 2, Nio. 2 .
Bachtiar, M. Y. (2016). Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini Melalui Metode Cerita Bergambar. Jurnal Publikasi Pendidikan, 6(1), 24-29. Fitri, M. &. (2019).
Permainan Sidewalk Chalk Untuk Melatih Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Program Magister PAUD Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Univiersitas Sunan Kalijaga, Yogyakarta, 46- 58. http://dx.doi.org/10.22373/buna yya.v6i2.7276
Herman, H., & Bachtiar, M. Y. (2018). Permainan Tradisional dalam Era Globalisasi: Menumbuh kembangkan Kemampuan Anak Usia Dini. http://eprints.unm.ac.id/id/eprin t/15311
Muhiyatul, H. &. (2016). Hakikat Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Guru Raudlatul Athfal As-sibyan, Vol. 1, No. 1 , 60-71.
Ngaisah, N. (2023). Permainan Tradisional Engklek Sebagai Upaya Pengembangan Motorik Kasar Pada Anak Tunagrihita. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol.4, No. 1, 75- 79. https://doi.org/10.37985/murhu m.v4i1.159
Nurlaela, E. &. (2021). Pengaruh Permainan Maze Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Simbolik Pada Anak Usia 5-6 Tahun. JURNAL CERIA (CERDAS ENERGIK RESPONSIF INOVATIF ADAPTIF) Vol. 4. No. 2 . https://doi.org/10.22460/ceria.v4i2.p%25p.
Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. TADBIR : Jurnal Manajemien Pendidikan Islam, Vol. 5, No.2 . https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/395
Riswandi, F. (2021). Peningkatan Kemampuan Motorik Kasar Melalui Pengembangan Model Permainan Sirkuit Anak Usia 5- 6 Tahun. Jurnal PG-PAUD Truniojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini. Vol. 8, No. 1.
Rohmah, N. (2016). Bermain dan Pemanfaatannya Dalam Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Tarbawi, Vol. 13, No. 2. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v13i2.590
Sari, N. I., Bachtiar, M. Y., & Amal, A. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Emosional Anak Usia Dini di TK Pertiwi Balocci. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 33-40. https://doi.org/10.24853/yby.v6i2.13384
Setyawan, D. H. (2018). Kemampuan Motiorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun di TK Negeri Pembina Surakarta . Jurnal Penjakora Volume 5, No.1, 18-21. https://doi.org/10.23887/penjakora.v5i1.14496
Sulistyo, I. (2021). Profil Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 160-167. https://doi.org/10.20961/kc.v9i3.50732
Zaini, A. (2015). Bermain Sebagai Metode Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini. ThufuLA : Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, Vol. 3, No. 1. http://dx.doi.org/10.21043/thufula.v3i1.4656
Published
2024-06-21
How to Cite
Bachtiar, M., Alam, S., Amal, A., & Dzulfadhilah, F. (2024). PENGARUH MEDIA PERMAINAN SIDEWALK MAZE TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK KASAR ANAK USIA 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK. Jurnal Panrita, 5(1), 24-38. https://doi.org/10.35906/panrita.v5i1.284

Article Metrics

Abstract view : 691 times
PDF Download : 373 times