Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Kepada Guru di SDN 4 Biraeng

  • Firdha Razak Stkip Andi Matappa
  • A. Zam Immawan Alam STKIP Andi Matappa
  • Rustinah Rustinah STKIP Andi Matappa
  • Gusnawati B STKIP Andi Matappa
Keywords: Learning Media, KineMaster Application, Learning Videos

Abstract

The increasingly rapid development of technology demands progress from other sectors, including the education sector. However, in reality, there are many factors that influence the development of technology in the school environment, including; senior teachers feel that everything related to technology is a task for young teachers, most teachers are more comfortable using simple learning media, and there are teachers who are not ready to accept changes to technology so they are GAPTEK (Technology Stuttering), there are also teachers who really want to adapt to technological developments but are hampered by opportunities for learning. This is the basis for conducting training in making learning videos based on the KineMaster application at SDN 4 Biraeng, this elementary school is located on Jalan Cempaka 1 No. 4, Kec. Minasatene, Kab. Pangkep. Based on the results of training carried out to improve teachers' abilities in making learning videos, results showed an increase of 73% on average. This proves that training in making learning videos really helps teachers improve their ability to make learning videos based on the KineMaster application.

References

Amelia, V., Arwin. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III SD Negeri 36 Koto Panjang. Jurnal Of Basic Education Studies. 4(1), 1943

Asyar, Rayandra., 2012, Kreatif Mengembangkan Media Pembelajran, Gaung Persada Press, Jakarta.

Fitri, F., & Ardipal, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6330-6338.

Fitriah, D., & Mirianda, M. U. (2019, July). Kesiapan guru dalam menghadapi tantangan pendidikan berbasis teknologi. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Hajeni, H., Rahmatia, R., Marhani, M., & Febrianti, L. (2022). Optimalisasi Peran Guru dan Orang Tua dalam Pembelajaran Online pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3242-3252. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2327

Hajeni, H., Pajarianto, H., Pribadi, I., Rahmatia, R., Galugu, N., & Amri, S. (2021). Peran Orang Tua terhadap Pemahaman Anak Usia Dini tentang Covid-19 Berbasis Religiosity Approach. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2231-2240. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1173

Hakim, N., Ulpi, W., & Hasyim, F. (2022). Meningkatkan Kebugaran Jasmani Anak pada Masa Pandemi melalui Kegiatan Senam Berbasis Windows Movie Maker. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2677-2689. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1954

Hasan, M., Aji, N. U. B., Suyitno, M., Pamuji, S. S., Rochmahtun, S., Wibowo, T. P., ... & Apriyanti, Y. O. (2023). Pendidikan karakter anak usia dini. Sada Kurnia Pustaka.

Hatika, S., & Ramli, S. (2022). Peningkatan Kemampuan Perbendaharaan Kata Melalui Permainan Boneka Tangan. Jurnal Panrita, 3(1), 26-39. https://doi.org/10.35906/panrita.v3i1.205

Hikrawati. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahan Bekas Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia Dini. Jurnal Smart Paud, 5(2), 131–139. https://doi.org/10.36709/jspaud.v5i2.3

Khaira, H. (2021). Pemanfaatan aplikasi kinemaster sebagai media pembelajaran berbasis ICT. In Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3 (pp. 39-44). FBS Unimed Press.

Nanny Mayasari, Jusriati Jusriati, Prayogo Prayogo, Hajeni Hajeni, Yati Yati, Wahyuni Ulpi, Risna Saswati, Muhammad Satar, Hadi Pajarianto.(2023). Manajemen Pendidikan. Makassar: Tohar Media

Novitasari, A. T., Sari, I. P., & Miftah, Z. (2020). Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pengabdian UntukMu NegeRI, 4(1), 66-73.

P, Y. S., Ramli, S. A., & Hajeni, H. (2020). Peningkatan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui kegiatan Meronce Pada kelompok b Taman Kanak-Kanak PKK to’lemo Kabupaten Luwu. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 76. https://doi.org/10.26858/tematik.v6i2.15885

Pratiwi, I. W., Triyono, & Warsiti. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe TGT dengan Media Visual dalam Peningkatan Pembelajaran IPS di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Inkuiri, 2(1), 88–105.

Rahmatia, R., Pajarianto, H., Kadir, A., Ulpi, W., & Yusuf, M. (2021). Pengembangan Model Bermain Konstruktif dengan Media Balok untuk Meningkatkan Visual-Spasial Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 45-55. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1185

ramli, s., & Muhajir, H. (2019). EFEKTIVITAS MEDIA CELEMEK ILMU TERHADAP PENGEMBANGAN ARITMATIKA ANAK UMUR 5-6 TAHUN DI TAMAN KANAK-KANAK KOTA PALOPO. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 146-161. doi:http://dx.doi.org/10.24235/awlady.v5i2.5193

Salama, N., Hikrawati, H., & Harisa, H. (2023). Pelatihan Pembuatan Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Kreativitas Guru PAUD. Darmabakti : Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 108-112. https://doi.org/10.31102/darmabakti.2023.4.1.108-112

Sulistiani, H., Putra, A. D., Rahmanto, Y., Fahrizqi, E. B., & Setiawansyah, S. (2021). Pendampingan dan pelatihan pengembangan media pembelajaran interaktif dan video editing di SMKN 7 Bandar Lampung. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 2(2), 160-166.

Tafonao, T. (2018) Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan. 2(2), 106.

Ulpi, W., Hakim, N., Kadir, A., Pajarianto, H., & Rahmatia, R. (2021). Gambaran Kebugaran Jasmani Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 30-37. doi:https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i1.1197

Yanto, D. T. P. (2019). Praktikalitas media pembelajaran interaktif pada proses pembelajaran rangkaian listrik. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 19(1), 75-82.

Yulkaryani, W., Ulpi, Wahyuni., & Hikrawati, H. (2023). Description of Leader Kids: Study of Children Aged 5-6 Years in Kindergarten, 9(1), 11–12. https://doi.org/https://doi.org/10.26858/tematik.v9i1.43051

Published
2023-06-30
How to Cite
Razak, F., Alam, A. Z., Rustinah, R., & B, G. (2023). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Kinemaster Kepada Guru di SDN 4 Biraeng. EPIC: Jurnal Pendidikan Pengabdian Masyarakat, 2(1), 28-35. https://doi.org/10.35906/epic.v2i1.251

Article Metrics

Abstract view : 279 times
PDF Download : 140 times