Permainan Tradisional Engklek Terhadap Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia Dini
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of traditional game “engklek” towards motoric development for children TK Aisyiyah Bustahnul Athfal II Palopo . This research method is an experiment with the type of one group pretest-posttest, accompanied by hypothesis testing. Subjects in this study were children in group B2 TK Aisyiyah Bustahnu Athfal II Palopo , amounting to 32 children. Data collection techniques gained through observation guidelines. Data were analyzed using descriptive and inferential analysis. Descriptive analysis is used to determine the status gross motor development of children before and after the experiment. Inferential analysis to test the hypothesis using T test in SPSS 16 for windows by Paired sample t-test. Based on the analysis of the results of research using t-test values obtained t_hitung = -5.292 and -1.696 with probability t_tabel = 0,000 <α = 0.05, then Ho rejected and Ha accepted, which means there is an influence of traditional games towards motoric development of children in TK Aisiyiyah Bustahnul Atfahl II Palopo .
References
Adi, I. N. A. N., Pramita, I., & Vitalistyawati, L. P. A. (2022). Pengaruh Permainan Tradisional Engklek terhadap Keseimbangan Statis dan Keseimbangan Dinamis pada Anak-Anak Usia 6-12 Tahun di Lingkungan Padang Keling Kelurahan Banyuning Buleleng Bali. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 1(8), 56–63.
Aji Iswara, D., Ardi Saputro, B., & Sari, V. P. (2022). Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Karakter Anak dalam Berinteraksi. Jurnal Dimensi Pendidikan, 1(18).
Desy Rizka Erwanda1, P. S. (2023). Pengembangan Media Permainan Tradisional Gobak Sodor untuk Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3323–3334.
Harahap, N. S., & Jaelani, A. (2022). Etnomatematika pada Permainan Tradisional Engklek. Paradikma: Jurnal Pendidikan, 86–90.
Kusumawati, O. (2017). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Peningkatan Kemampuan Gerak Dasar Siswa Sekolah Dasar Kelas Bawah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(4), 124–142.
Rahman, T. R., Sumardi, S., & Cahyani, D. D. (2020). Profil Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(2), 143–151.
Roeyana, I. (2017). Peningkatan Motorik Kasar Melalui Senam Irama bagi Anak Usia 4-5 Tahun. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 139–146.
Rozana, S. (2019). Peningkatan Motorik Kasar Anak Melalui Permainan Engklek Di PAUD Al-Ashry Kel. Pekan Selesai Kec. Selesai - Langkat. Jurnal Ilmiah Abdi Ilmu, 12(2), 132–142. http://jurnal.pancabudi.ac.id/index.php/abdiilmu/article/view/723
Sam, F. K., Pramono, P., & Astuti, W. (2021). Penerapan Permainan Engklek Fruit Sebagai Stimulasi Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia DIni. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 1(2), 1–8.
Sari, B. F., & Raihana (2021) Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini. 4(2), 1-10
Widodo, P., & Lumintuarso, R. (2017). Pengembangan model permainan tradisional untuk membangun karakter pada siswa SD kelas atas. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 183.https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.7215
Zuhra, N., Dewi, R., & Syarifah, S. (2022). Pengembangan Permainan Engklek Sirkuit untuk Meningkatkan Capaian Perkembangan Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Basicedu, 5(6), 8047–8060.
Article Metrics
Abstract view : 544 timespdf Download : 371 times